Tack LRF för att ni stämde Oatly!

Tack LRF-Mjölk för att ni äntligen fick upp ögonen på mig och resten av Sveriges befolkning. Tack för att ni väckte oss ur vår mejeriiska matrixdvala. Tack för att ni genom att stämma lilla Oatly såg till att det äntligen blev en debatt i Sverige kring den tvivelaktiga mjölkindustrin. Kort sagt, tack LRF för: att ni är sådana urbota idioter.

För nu hände det som ni i mjölkmaffian måste ha fruktat mest av allt (med tanke på att hela er existens syftar till att undvika detsamma), det vill säga: att folks indoktrinerade uppfattning om mjölk som det mest naturliga, nyttiga och ansvarsfullt framställda livsmedel som finns fick sig en rejäl törn för första gången någonsin.

Få andra livsmedel i Sverige har en så kraftfull lobby i ryggen. Genom TV-reklam, mjölkpaketens baksidor och de välbesökta betessläppen har man lyckats skapa en falsk bild om de omhuldade korna som spritter runt på soliga ängar med sina små kalvar hack i häl. Mjölken råkar bara vara en lycklig biprodukt som vi människor har ynnesten att avnjuta. Alltfler har börjat reflektera kring det tvivelaktiga i att nyttja kött, päls och andra animaliska produkter medan mjölken hittills har varit förskonad, inlindad i ett bondromantiskt motljus, mycket tack vare the mother av all vilseledande reklam – Bregottfabriken.

Och det är kanske det mest ironiska av allt, att just de som backar den välkomnande Bregottfabriken stämmer den lilla aktören Oatly för att de anser att deras marknadsföring är vilseledande.

För dig som inte vet vad jag snackar om och har missat varför det är lite dålig stämning i kyldisken följer här en kort resumé:

LRF-mjölk (svensk mjölks bransch- och lobbyorganisation) stämmer Oatly (liten svensk producent av havrebaserade alternativ till mejeriprodukter) på 14 miljoner för att de tycker att Oatly misskrediterar mjölk som livsmedel i sin marknadsföring. Bland annat genom att de säger: ””No soy. No milk. No badness” och ”Milk, but made for humans”. LRF gråter ut på Twitter::

”Det är aldrig ok att använda sig av vilseledande marknadsföring. Det är helt enkelt inte schysst mot konsumenterna.”

Ironin. I. Detta. Genialiska Oatly företräder lyckligtvis en transparent företagskultur i alla led varför man kan ta del av alla pinsamma detaljer i denna fars om man önskar här: http://www.oatly.com

På grund av att  jag läste att 55 procent av femtio studenter mellan 20 och 33 år på Malmö Högskola som tillfrågades om sin bild av kors möjligheter till naturligt beteende i mjölkindustrin trodde att kor inte behövde kalva för att ge mjölk och att den mjölkiga indoktrineringen har pågått sedan 30-talet tycker jag att en liten faktacheck kan vara på sin plats:

Visste du att en mjölkko är dräktig och insemineras i samma takt som hon fråntas sina kalvar i hela sitt liv?

Visste du att de nyfödda kalvarna tas från sina mammor omgående (om det är en KRAV-gård får de stanna några dagar med sin mamma)? Tjurkalvarna slaktas när de är mellan 0-18 månader medan kvigorna går samma öde till mötes som sina mödrar.

Och som om inte det vore nog utgör mjölkindustrin ett betydande hot mot miljön, men det visste du säkert redan.

Verklighetens dagisplatser i Bregottfabriken:

Skärmavbild 2014-11-03 kl. 19.42.58Skärmavbild 2014-11-04 kl. 22.35.57

 

Skärmavbild 2014-11-04 kl. 22.36.30  Skärmavbild 2014-11-04 kl. 22.35.46

Bakom kulisserna i Bregottfabriken:

Skärmavbild 2014-11-03 kl. 19.43.23Skärmavbild 2014-11-04 kl. 22.35.10

Skärmavbild 2014-11-04 kl. 22.36.09Skärmavbild 2014-11-04 kl. 22.35.25

Jag är inte bättre än någon annan, utan faktiskt sämre. Jag har alltid älskat mjölk, levde i princip på det när jag var yngre och har fortsatt konsumera stora mängder i vuxen ålder samtidigt som jag kniper ihop ögonen stenhårt. För anledningen till att jag är sämre än de flesta andra är att jag vet om det här men har valt att blunda för det. Japp, så är det. Och jag skäms. Än en gång: tack LRF! För nu är det slut med det.

Jag kastar den första stenen. Stenhårt på mig själv. Inte på någon annan. Du gör vad du vill med dina stenar. Men eftersom du har läst hela vägen hit säger jag bara: rock on!

IMG_3312.JPG

Indoktrinering (som inte bidrar till att nyfödingar skiljs från sina mammor och andra grymheter) pågår.

Källor/länkar:
http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/kornas-lyckliga-tid-pa-bete-krymper_7241001.svd
http://www.sydsvenskan.se/opinion/aktuella-fragor/problemet-ar-att-komjolk-inte-ar-avsedd-for-manniskor

Klicka för att komma åt mjolkfabriken.pdf

http://www.sydsvenskan.se/sverige/forskare-mjolkens-stallning-ar-hotad/
http://www.gp.se/ekonomi/1.2518116-arla-stammer-unilever
http://tidningen.djurskyddet.se/2010/09/verkligheten-i-bregottfabriken/

Facebookgrupp för dig som är intresserad av att följa utvecklingen:
https://www.facebook.com/events/331483837033811/?fref=ts

IMG_3300-0.JPG

#oatly #lrf #wow #nocow

Det uppföljande blogginlägget hittar du här: Efterlysning.

Och del tre i mjölk-trilogin finner du här: Jag blev rädd.

PS. Du som är sugen på att fälla ner ett par skygglappar till, läs gärna det här. Speciellt om du har varit på Kolmården i sommar.

229 reaktioner på ”Tack LRF för att ni stämde Oatly!

  1. Kul text! Kolla gärna in vår bok Bakut – bortom vete, mjölk och vanligt socker, som kommer ut i slutet av november men går att bevaka redan nu på adlibris. Den ifrågasätter bl a mjölknormen och har fått livsmedelsverket att ändra en viktig formulering i sina rekommendationer. Innehåller även många recept med alternativa ingredienser.

    Gillad av 1 person

    • Då kor ända sen första kon hölls som tamdjur har avlats för att producera mer mjölk än till kalven så måste man börja med att avliva korna om man ska slita mjölka dom då en kalv normalt dricker 10-15 Liter mjölk per dygn o kon producerar 30-35 liter. Ni som har barn vet ju själva att om ni inte tömmer brösten på den mjölk som produceras så får ni mjölkstockning, ömma bröst o i många fall även feber. Precis samma händer med kon om man inte mjölkar den. Om vi inte ska slakta alla kor o inte heller mjölka dom. Om vi ser långsiktigt att all mjölkproduktion ska upphöra utan att slakta alla kor så tar de alltså lika lång tid att avla bakåt i tiden till de stadiet där kor endast fanns i vilt tillstånd o endast producerade mjölk till kalven som vi har haft kor som tamboskap.

      Gilla

      • Och istället för att avla oss bakåt i tiden kan vi ju påbörja avvecklingen av våra mjölkfabriker genom att sluta inseminera korna kontinuerligt så att de slipper producera mjölk hela tiden. Alla som ammar vet också att det är väldigt skönt när tiden med stinna bröst är över.

        Gillad av 1 person

      • Fast det där stämmer inte. Om man ser till hundavel så brukar blandraser mellan två genetiskt olyckliga raser sällan ha de problemen som föräldrarna har vilket tyder på att det går mycket snabbare att avla bort absurditeter än vad det tar att avla dit dem, troligen redan första eller andra generationen. Det finns koraser som inte har en absurd mjölkproduktion så skulle man vilja avla bort det skulle det inte vara svårt.

        Gilla

  2. Älskar detta inlägg, jättebra skrivet! Jag håller med om hur fruktansvärt kul och ironiskt det är att LRF har satt dit sig själva och att fakta som vetenskaper haft kunskap om i flera år äntligen kommer fram i ljuset – bättre sent än aldrig, antar jag 🙂

    Gillad av 2 personer

    • Inget i Bregottreklamen säger att 100% av deras producenter har kon o kalven ihop. Men de finns många gårdar där kalven får gå med sin mamma o dricka så mycket den vill o man endast mjölkar överskottet.

      Gilla

  3. Jag är vegetarian sedan 18 år tillbaka men har alltid konsumerat mejeriprodukter. Har länge övervägt att sluta med mjölk och denna artikel blev droppen.. 🙂
    Nu är det jag som åker och fyller kylen med Oatly!

    Gillad av 2 personer

      • Enl. uppgift har de nu börjat separera kalv och ko direkt även i ”ekologisk” produktion. Orsaken var ett utbrett ångest-råmande under lång tid. Man tror att detta berodde på att separation efter en tid med möjlighet till anknytning var mer emotionellt plågsamt…

        Gillad av 1 person

      • Vilka kalvar slaktas från 0 mån – 18 Mån, inga totalt fel. Dom föds upp till tjurar o slaktas först efter 18 Mån. Snälla ta reda på fakta först!

        Gilla

      • Huvuddelen av tjurarna slaktas vid 18 mån ålder ja. Men skriver man 0-18 mån så tror man ju att det hela tiden sker slakt på dom. En lantbrukare tjänar 0 kr på att slakta ett djur direkt. Man. säljer det vidare för gå till slakt när det är minst 18 mån gammalt o nått en okej köttvikt! Tro inte på allt som står i en spalt från djurens rätt

        Gilla

      • @Mats. Skojar du med oss, gör det så stor skillnad fall det är 0-18 månader eller drygt 18 månader, det är ju för djävligt ändå.

        Gillad av 1 person

      • Hejsan!

        Om jag för står rätt så dumförklarar du Lantbrukarnas riksförbund.
        Som då är en Svensk organisation., som jobbar med att bevara de svenska jordbruken.

        Bregott ägs av Arla. Och de produkter från Arla som är svenka har en röd ko på sig.
        Vilket ej bregottpaketen har?

        Varför blandas ikke helsvenska produkter in i en diskution om LRF och svensk mjölk?

        Gillad av 1 person

      • Det är inget litet företag som man stämmer och man stämmer inte för att hindra dom utan för att man bedriver en kampanj som är ute för att smutskasta vad man anser vara en motståndare. Det som ät kul är att jordbruket inte bryr sig i vad folk köper för hur du än vänder och vrider så måste du äta varje dag. Att folk inte vet att kor måste kalva för att kunna ge mjölk är väll inte jordbrukets fel utan det ligger på var och en att orka bry sig i hur maten produceras istället för när nästa iphone kommer ut. Bilderna vet jag inte riktigt vad du försöker uppnå med men om du inte förstår dom så ska jag gärna förklara dom för dig.

        Gilla

      • Oatly är inte precis ett ”litet” företag – som de så gärna vill få en att tro. De säljer i ett tjugotal länder, omsätter en bra bit över 200 miljoner kronor per år och ägare är bland annat det ”pyttelilla” Pågengruppen.

        Gilla

      • För att ställa det hela i relation omsatte Oatly AB över 250 Miljoner och hade 58 personer anställda 2013 och Arla över 16 Miljarder och hade 3433 personer anställda 2013. Därtill bör läggas att de två bolagen står för en stor mängd av olika produkter, svenska som icke-svenska. Ett litet bolag definieras koerrkt i sammanhanget i min mening. Dock kan tänkas att informationen inte belyser eventuella samhällsvinster/förluster de två bolagen står för eller möjliga systerbolag som kanske står för en större omsättning i Oatlys fall, det är inte lätt att sitta på samtlig fakta så alla de som är negativa till detta blogginlägg har inte mycket mer att komma med än den som skrev det.
        Jag tycker det är viktigt att debatten tas upp så de inom mjölkindustrin som tar had om sina djur kan glänsa och de rötägg som misshandlar sina får foklets obarmhärtiga vrede över sig.

        Gilla

  4. De lägre djuren står oss till förfogande att handskas med hur vi vill. Vi har helt enkelt rätten att göra vad vi vill med dem, och därför tänker jag fortsätta dricka mjölk och äta kött.

    Gilla

  5. Bra och engegerat skriven text om mjölk och mjökproduktion!

    Dock är det(I mitt tycke) en överdrivet negativ syn på mjölkproduktion som du målar upp, även om vissa saker har sina poänger. Du har även tyvärr flera fel i texten vilket då får övrig text(som jag inte vet om den stämmer) att bli förminskad i sin betydelse då jag tänker: ”Det här är nog också en överdrift/lögn som det hon skrev förut”, vilket jag tycker är jättesynd.
    Som exempel:

    1. ”Visste du att mjölkkor står uppbundna inomhus 90% av sina liv…”
    ALLA nya djurstallar för mjölkkor som byggs från och med 2010 måste byggas för lösdrift (http://www.jordbruksverket.se/download/18.6b0af7e81284865248a80002467/1370040407441/2010-015.pdf), vilket gör att i dagsläget så är minst 55% av mjölkkorna frigående! (http://www.lrf.se/pagefiles/138059/mjolk_i_siffror.pdf)
    Vidare finns det ett beteskrav som är minst sagt snårigt, men det garanterar definitivt mer än 10 % av kons livstid i det fria. (http://www.jordbruksverket.se/amnesomraden/djur/olikaslagsdjur/notkreatur/utevistelseochbetesgang.4.4b00b7db11efe58e66b8000308.html)

    2. ”…liv med sprängfyllda och ofta inflammerade juver?”: Ja, men för de 28 % som har lösdrift med robbotsystem(http://www.vxa.se/Global/Dokument/Dokument/Konferenser/DU/DU2012/H%C3%A5kan%20Landin%20och%20Mats%20Gyllensw%C3%A4rd,%20Ratta%20R%C3%A4tt%20i%20Robot%20%E2%80%93%20mj%C3%B6lkning,%20juverh%C3%A4lsa%20och%20hygien.pdf), går de helt enkelt till robboten och blir mjölkade när det bli fullt. Det är som du kanske vet kontraproduktivt att INTE mjölka sina kor med en jämn frekvens.
    Samt att andelen mjökkor som drabbas av inflamerade juver är ca 15% (http://www.jordbruksverket.se/webdav/files/SJV/Amnesomraden/Statistik,%20fakta/Djurh%C3%A4lsa/JO25SM1401/JO25SM1401.pdf sidan 5-7) och att det är faktiskt 13 % av alla kor som står för samtliga sjukdommar enligt den rapporten.

    Då jag inte vill förstöra tanken med din text eller kraftigt förringa ditt budskap, som är viktigt att diskutera, avstår jag från att granska vidare. Jag hoppas på en mer nyanserad och mer faktakontrollerad text nästa gång, som möjliggör en bättre(och mer korrekt) opinionsbildning från din sida.

    Över lag är ju strävan mot än bättre och mer naturligt djurhållning något av det viktigaste vi kan jobba mot inom jordbruk och livsmedelsproduktion. Detta både för djurens skull, men även för våran egen hälsa. Dock gör sig detta inte bäst genom att ”måla fan på väggen”, med bristande fakta och svart/vita argument.

    Keep on!

    /Whiskydrickaren

    Gillad av 2 personer

    • Med mina egna ögon har jag sett kohållning som är mycket värre än på bilderna. Bondgårdar i Sverige där korna står fastbunda på betong i sin egna avföring, kalvar som står i decimeterdjup avföring i månader, som ALDRIG för gå ut, inte ens på sommaren. Minsta sår på kons eller kalvens ben och de skickas till slakt direkt. Deras liv har inget värde. Vidrigt. Kalvarna är skräckslagna för alla människor och lever isolerat utan möjlighet att röra sig förutom att vända sig om i en hård box med galler. Sorgligt. I småland har jag spenderat somrarna bredvid gårdar som dessa.

      Gillad av 1 person

    • Tack Whiskydrickaren för engagerad och bra kommentar! Jag har till att börja med tagit bort mitt påstående om att korna står uppbundna 90% av tiden. Jag vet att jag såg denna siffra någonstans, men har förmodligen brustit i min källkontroll.

      Jag ska grundligt undersöka allting som du tar upp. Vet till exempel att jag har läst att många motsätter sig beteskravet, här är två exempel:
      http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/kornas-lyckliga-tid-pa-bete-krymper_7241001.svd
      http://www.lantbruk.com/lantbruk/rapport-beteskrav-forsamrar-lonsamheten

      Återkommer om övrigt. Tack igen!

      Gilla

      • Problemet med att de motsätter sig beteskraven är att Sverige är det enda land som jag vet som har beteskrav. Vi har dessutom dåligt betalt i jämförelse med krav på djurhållning o liknande. Dessa är självklart bra. Men när lantbrukarna inte tjänar några pengar överhuvudtaget o måste spara in på mycket så tittar de självklart tilla andra länder. Vi måste belysa skillnaderna i svensk djurhållning jämfört med utomlands. Och vilja handla svenskt! Även grönsaker mm. Det viktigaste är inte att det är ekologiskt utan att det är SVENSKT! tycker iaf jag, ekologiska produkter utomlands har inte alls samma krav som de svenska. Vi måste ha ett hållbart lantbruk om vi verkligen vill att våra barn ska ha en bra framtid!

        Gilla

      • ojdå de va inte meningen att va anonym de gick lite för fort . Jag ville bara avsluta med att skriva fortsätt drick oatlys produkter, de e gjorda på svensk havre!! 😀

        Gilla

      • Eftersom merparten av kritiken har gällt det jag skrev om att korna stod uppbundna 90% har jag tagit bort det samt genomsökt allt jag har läst i ämnet bara för jag visste att jag hade sett siffran någonstans. Det var här: http://www.svt.se/opinion/article2418427.svt
        Och siffran stämde ju inte eftersom många kor inte står uppbundna utan instängda 90% av sina liv om det som står i artikeln stämmer.

        Gilla

    • Ville bara sticka in huvudet och applådera den fina inställning som visas från båda håll. Enligt min åsikt behöver du dock inte vara rädd för att förringa texten genom kommentarer som påtalar faktabrister, om än marginella. Det är snarare så att du, i samverkan med bloggarens korrigeringar, stärker texten och gör den mer trovärdig för en bredare publik!

      Gillad av 1 person

  6. Jättebra inlägg! Det är fantastiskt att läsa när människor får av sig ögonbindeln som kött- och mjölk-branschen knutit fast på oss. Fortsätt kämpa!

    Gillad av 1 person

  7. Hejsan! Märker att du är irriterad på svensk djurhållning!

    Jag jobbar på en mjölkgård med 70 mjölkkor 70 kalvar och en 40 tjurar nånting!
    Jag tycker det är väldigt orättvist att skriva ett sånt här inlägg som handlar om FAKTA om de svenska lantbruket, och det märks att du inte har kunskap och fakta om det! Alltså rent påhitt! Skaffa dig kunskap innan du skriver sånt här! Det finns inte en enda ”duktig” bonde som vill plåga sina djur! Välmående kor=bra avkastning! Djur som är dåliga=dålig avkastning! Så enkelt är det! En högmjölkande ko är en välmående ko! Fatta detta nu era jäkla stadsbor! Och skriv inte skit utan fakta och lägg då fasen inte ut bilder från andra länder å anklaga svenskt lantbruk! För de finns inga kor som har de bättre än de svenska!

    Gilla

    • Men det kan ju inte helt stämma 🙂 För varje gång den danska mejeriindustrin kritiseras så kommer det nån och säger att ”det finns inga kor som har det bättre än dom danska”. Nån måste ha fel. Jag är förvirrad…

      Gilla

    • Med mina egna ögon har jag sett kohållning som är mycket värre än på bilderna. Bondgårdar i Sverige där korna står på betong i sin egna avföring, kalvar som står i decimeterdjup avföring i månader, som ALDRIG för gå ut, inte ens på sommaren. Minska sår på kons eller kalvens ben och de skickas till slakt direkt. Vidrigt. Kalvarna är skräckslagna för alla människor och lever isolerat utan möjlighet att röra sig förutom att vända sig om i en hård box med galler. Sorgligt. I småland har jag spenderat somrarna bredvid gårdar som dessa.

      Gillad av 1 person

    • ”Det finns inte en enda ”duktig” bonde som vill plåga sina djur! Välmående kor=bra avkastning! Djur som är dåliga=dålig avkastning! Så enkelt är det! En högmjölkande ko är en välmående ko! Fatta detta nu era jäkla stadsbor!”

      Problemet med det här är väl inte slutklämmen som är onödig, utan snarare oförståelsen mot att de egna valen kan kritiseras av andra som tycker att djurhållning kanske inte är helt hundra. Klart djur som skapats till en viss roll (eller hur en ska uttrycka det) mår som bäst av att bibehållas i sin roll. Kanske är de då välmående. Men med det sagt så betyder det väl inte att det kan anses orätt att hålla sig med djur, sko sig på djur, behandla dem efter eget huvud?
      Tänker ofta på de minkfarmarmare vars mantra ständigt är nåt i stil med: ”tror du inte de har det bättre i buren tills de avlivas än att de släpps ut och möter en skrämmande ny värld som de inte förstår och därmed ofta dör på grund av det…” Istället för att tänka att de lever på nåt som i grunden är fel så bryr de sig plötsligt om djurens liv och leverne när det känns i plånboken. Inte helt hundra.

      / en jäkla stadsbo.

      Gillad av 2 personer

  8. Fantastiskt kul att skapelseberättelsen fortfarande ligger till grund för endel människors syn på våra ‘rättigheter’. Självklart har vi rätt att göra vad vi vill med andra djur för att vi kan. Känner att jag har rätt att göra allt som jag kan….

    Själv äter jag kött och dricker lite mjölk. Försöker dock skära ner så mycket som möjligt då jag tycker att vi har möjligheten som människor att avstå och välja andra miljövänligare och trevligare alternativ än att föda upp och slakta medvetande varelser.

    Likställer det inte med massmord dock.

    Gillad av 1 person

  9. Dricker inte mjölk själv av fen enkla anledningen att jag tycker inte det är gott. Men skulle aldrig drömma om att sluta ge det till mina barn så länge dom vill ha det. Skulle däremot ALDRIG ge ett barn havremjölk. Är det något barn inte behöver så är det spannmål som är helt fördärvligt för kroppen.
    Du efterlyser faktafel från flera av dom som kommenterat, antagligen för att du inte orkar leta upp fakta själv. Bl a påstår du i din text att en mjölkko står uppbunden 90% av sitt liv. Helt fel! För det första ät det många kor i Sverige som går på lösdrift, vet du inte vad det ordet betyder så slå upp det i en ordbok. För det andra ska kor, enligt lag, vistas på bete under sommarmånaderna. I södra Sverige betyder det att mellan 1 maj och 30 oktober ska dom var ute minst 4 månader., i Mellansverige minst 3 månader och i norra Sverige minst två månader. Många av dom är ute bra mycket längre än vad lagen föreskriver. Så ta du fram miniräknaren och räkna på det så ser du att din matematik inte går ihop.
    Nu har jag hjälpt dig med ett av dina faktafel, resten får du engagera dig i själv att leta upp.

    Gilla

  10. Riktigt bra skrivet! Jag (som iofs är mjölkproteinintolerant) använder ofta oatlys produkter men det är viktigt att även ”vanliga människor” vänder sig mer åt det vegetariska hållet just pga allt som händer bakom stängda dörrar.
    Tack för ett informativt inlägg och hoppas att du har en fin dag!

    Gillad av 1 person

  11. Trevligt inlägg. Dock ger det en liten sur smak då du inte svarar de som faktiskt visar på upplevda fakta fel, utan istället hoppar på dem som enbart för fram en åsikt. Lagarna om djur ändras hela tiden och för det mesta till det bättre för djuren. Kolla med Jordbruksverket vilka regler och lagar som gäller just mjölkdjur. Sedan kan du ju uppdatera din text med det som är korrekt. Argument för eller emot något ger bättre genklang om man håller sig till fakta.

    Gilla

    • Hej Lingon och tack för din kommentar. Håller helt med dig om att debatten måste bygga på korrekta fakta. Jag förstår dock faktiskt inte vad du syftar på när du skriver att jag ”hoppar på” dem som för fram en åsikt. Ledsen om jag uppfattats på det viset. Jag välkomnar alla åsikter och rättningar av eventuella faktafel. Därför har jag bett de som säger att texten är full av fel att specificera sig, det borde ju även ligga i deras intresse inbillar jag mig. Likaså med bilderna, som alla ska vara från Sverige. Har tagit bort påståendet om att korna står uppbundna 90 % av tiden och ska undersöka övrigt grundligare. Var det något särskilt du tänkte på som inte stämmer?

      Gilla

  12. På frågan till Oatly hur havren gödslas blev svaret köttmjöl (för eko-havren), handelsgödsel och organisk gödsel. Så vare sig du vill eller inte är du betoende av svenskt jordbruknoch våra djur. Jag väljer att se det såhär: kon kan omvandla gräs, som vi inte kan tillgodogöra oss, till något vi kan leva av. Kor bidrar till ett öppet landskap och en levande landsbygd med jobbtillfällen. Utan gödsel går det inte att odla. Punkt slut.

    Gilla

    • Ha beteskor som betar där då? Men som får leva hela sina liv istället för att mördas i förtid? Ha gödsel från mänsklig matavfall? Gödsel av organiskt växtavfall? Av alla världens avancerade teknikunder har jag mycket svårt att tro att forskare inte skulle ta fram ett gödsel som fungerar bra utan att kor ska tvångsinsemineras, förslavas och mördas i förtid. Sjukt resonemang, och bevis för fruktansvärt bristande empati och dåligt inovativt vetenskapligt tänkande.

      Gilla

    • Om valet står mellan att någon tar mitt barn (Kalven), eller min skit (gödsel) ifrån mig, väljer jag att bli bestulen på min avföring alla dagar i veckan! Men du och jag tänker kanske på olika sätt Nina?

      Gilla

  13. Hmm du klagar på hur vi sköter våra kor hmm är vi så mycket bättre föräldrar då??? Många mödrar lämnar sina ettåringar på dagis allt mellan 4-12 timmar vardagar. Våra barn klarar sig inte själva då utan är väldigt beroende av oss. Kalvar springer redan efter ett par timmar och kan på så vis klara sig mycket bättre själv än vi människor.
    Våra kor skulle inte mjölka som dom gör om dom inte trivs och mår bra. I år var många kor ute hela dagarna ända fram till slutet av oktober och ut kom dom hos vissa redan i april hmm undra om dom inte har varit ute då den största delen av detta år tja jag kan ju ha räknat fel.
    Fler och fler bönder skaffar sig robotar i dag som mjölkar korna flera gånger om dagen för deras bästa skull.
    Undra om du har varit i ett modernt lantbruk och kollat hur kossorna mår och hur dom behandlas jag kan lova dom behöver inte få mycket till feber utan att en Vetrinär tillkallas medans våra barn brukar ha feber upp tre till fyra dagar innan vi går till läkaren för det är ju vad dom rekommenderar och hur fort går du till läkaren när du får feber????
    Så våra djur får mera vård än vad vi ger oss själva.
    Mjölken kastas eller ges till kalvarna när en kossa går på någon slags medicin eftersom den inte får blandas i tanken.
    Så gör ett studiebesök på ett väl fungerande lantbruk innan du kritiserar bönderna.

    Gilla

    • Jag förstår inte jämförelsen med dagis. En likvärdig jämförelse vore att ponera att man blev fråntagen sitt nyfödda barn direkt på BB. Jag går för övrigt aldrig till läkaren när jag får feber och jag äter aldrig antibiotika.

      Gilla

  14. Åh vad jag älskar människor som du!! Du anar inte hur viktig du är i debatten! Du representanter de människor som är svårast att komma åt, dvs de som ryggar tillbaka och blint slåss för sin sak SÅFORT vegetarianer och veganer finns med i bilden! De som vägrar lyssna på ren pin kiv då de ser vegetarianer/veganer som nånslags djurrättstalibaner som man gör bäst i att strunta blankt i och sparka bakut istället för att lyssna! Sen kommer du.. En av dom (som dom ser det)! En mjölkälskare som inte hymlar med det men som fått upp ögonen för hur det faktiskt ser ut! En röst till de som vägrar lyssna! Du är SÅ viktig!! Jag säger tack för detta inlägg och hoppas på att du får en resa till Västindien av tomten i år! You’re worth it! ❤

    Gillad av 2 personer

  15. Varför måste det vara vi och dem, stad och land? Alla kan inte bo i stan, vi kan inte bara gå och köpa saker i butiken. Problemet är att det är ett så himla stort kunskapsglapp med bilden av vad ett jordbruk är och hur det är i verkligheten. Det tycker jag att vi branschen får ta på oss, det är en naturlig följd av att allt färre sysslar med de gröna näringarna. Men vi måste se till hela sammanhanget -är inte emot en minskad konsumtion av kött och mjölk. Men vi måste sluta konsumera billig mat och snabba lösningar. Välj svenska råvaror, vi har världens hårdaste djurlagstiftning och världens lägsta antibiotikaanvändning. Våra kor går ute varje sommar, våra grisar har strö i boxar med större yta än utlandet. Det är ett kretslopp och vi är beroende av våra djur, besök en gård vettja!

    Gillad av 2 personer

  16. JÄKLIGT BRA skrivet!!
    Så sant, så rakt upp och ner och älskar att du är totalt ärlig med hur du haft stora skygglappar på men nu slutat ignorera utnyttjandet av både de icke-mänskliga djuren och allas vår miljö!
    Väldigt häftigt och stort av dig!!
    Blir så glad av intelligenta personer som du som inte längre försöker krysta fram usla ursäkter och pinsamma argument för att kunna fortsätta handla fel.
    Bästa jag läst på länge, var stolt över dig själv ! 🙂
    Empati, respekt, kunskap och osjälviska handlingar gör en till en människa som faktiskt gör äkta nytta här på jorden!
    Tack! ❤

    Gillad av 1 person

  17. Vet du att kor får en kalv om det inte är tvillingar om året. Och detta är helt naturligt eller så får du välla klaga på vår vilda tjurar som betäcker sina hondjur en gång per år med. Och på dessa kaniner som pinkar ihjäl ungar bara för att få para sig igen. Så snälla ge dej nu det fins inte så mycket onaturligt med att ha mjölkkor som du försöker att ge bild utav.

    Gilla

    • Japp, jag vet att kor är dräktiga ungefär lika länge som vi människor. Vad har det med saken att göra? Jag klagar inte på deras tillöknings-frekvens utan på att de blir fråntagna sin kalvar med allt vad det innebär för både kalv och ko.

      Gilla

  18. Ja…om vi lägger ner att producera mjölk på detta hemska sättet och slutar att sticka knivar i små söta tjurkalvar(och äldre nötkreatur också) så kommer vi ju utrota dessa?? För några vilda kor kommer vi ju inte ha i våra marker! Dom går heller inte att rida, köra agilety med, ha som keldjur…
    Vi får lägga konstgödsel på havresådden istället…
    Ja…låt det bli nya tider!!

    Gilla

    • Oatly är små i förhållande till Arla på den svenska marknaden. That´s a straight fact. Och ärligt talat så skiter jag i Oatly (som de heter och inte ”Oatley”, tänker att du som är noga med detaljerna kanske vill ha koll på det). Tycker att det är positivt att de erbjuder ett alternativ till mejeriprodukter, det finns ju inte så många. I övrigt så är det enda jag bryr mig om att det äntligen blev en debatt kring det här, att nästan 30 000 personer har läst det här inlägget. Jag vill bara att folk ska tänka själva och inte göra som jag, dvs fälla upp skygglapparna när de står framför kyldisken. Vad var och en tycker är/känns rätt är inte upp till mig att döma.

      Gillad av 1 person

    • De som låter säkrast har oftast minst att komma med! Att Oatly säljer produkter i många länder är för att de har en unik patenterad process att ta tillvara nyttigheten i havre och inte för att de är jätten glufs glufs som Arla och Nestle. Huvudägare är fortfarande grundarna och en grupp småinvesterare. Pågen är minoritetsägare med 10% av aktierna, att växande småföretag behöver ta in pengar från investerare är inget unikt för livsmedelsindustrin. Fokusera på det viktiga i debatten istället 🙂

      Gillad av 1 person

  19. Har läst på flera ställen nu där människor förasar sig över att korna kalvar i princip varje år, som att det skulle vara onaturligt på nåt sätt.. Ingen som reflekterat på att nästan alla djur utom människan faktiskt får ungar varje år?? En del faktiskt 2 gånger… Detta är vad som händer när folk kommer för långt ifrån landsbygden…

    Gilla

    • Problemet med de som kommer för långt från stadsbygden är att de inte läser tidigare kommentarer. Detta har redan tagits upp och besvarats med ”Jag klagar inte på deras tillöknings-frekvens utan på att de blir fråntagna sin kalvar med allt vad det innebär för både kalv och ko.”

      Gilla

  20. Jag uppskattar människor som reflekterar och jag uppskattar era inlägg. Själv började jag nog inte på allvar reflektera över mitt liv och min påverkan förrän jag blev pappa och kanaliserade alla rädslor och min egen dödlighet på klimatfrågan. Jag engagerade mig politiskt och snubblade så småningom in i omställningsrörelsen.

    Jag har inte läst varenda forskningsrapport som går att läsa och har varken lust eller förmåga att faktagranska varje inlägg i varje debatt i varje fråga. Men jag skulle ändå vilja tillföra diskussionen min syn.

    Egentligen har alla ni som slänger fakta, granskar fakta och kommer med motfakta i tråden både rätt och fel på samtliga punkter. Vissa djur lider ohyggligt även i Sverige, andra lever förmodligen ett (med djurs mått) lyckligt liv. Förmodligen mår vissa människor bättre av havremjölk, andra bäst av komjölk.

    I min närhet, en liten landsbygdskommun i Hälsingland, finns, eller fanns, inom nån mils radie goda exempel på båda ytterligheter vad gäller djurhållning. Själv köper jag Alltid (nästan) en hink mjölk direkt från tanken på ett småskaligt jordbruk i grannbyn. Samma princip gäller det kött, vetemjöl och fågel vi äter i hemmet. I mest möjliga mån ekologiskt såklart, men närhetsprincipen, tillgång och faktiska produktionsförhållanden anser jag vara de enda tillförlitliga faktorer om jag ska mäta hur moraliskt/etiskt vi äter, eller vilken påverkan jag utgör genom min konsumtion.

    Betydligt mindre väger de fakta och argument som framförs för och emot olika typer av livsmedel och livsstilar. Det finns anledning att misstänka att de flesta artiklar som länkas och används som slagträn i debatten har sitt ursprung i lobbyism, studier som indirekt finansierats av industrin eller ingår i ett paradigm av vetenskapliga ”sanningar” som handlar mer om perspektiv och vår förmåga att begripa än absoluta faktum.

    Den bistra sanningen är nog att vi i denna tråd är alla ungefär lika dåliga människor, oavsett om vi sponsrar Arla eller Oatly. Överbefolkning, globalisering och kapitalism gör att alla vi (som inte är helt självförsörjande, vilket nästan ingen är) är beroende av en gigantisk livsmedelsindustri som till sitt väsen är förstörelse och rovdrift på människoliv, djur, resurser och miljö. Eftersom snart inga småskaliga jordbruk finns så är vi köttätare och mjölkdrickande lantisar förmodligen alla lite djurplågare och miljöförstörare. Men, eftersom nästan inga små jordbruk finns kvar så gäller det lika mycket veganska stadsbor som dricker homogeniserad havremjölk också. Där jag bor kan jag enkelt köpa lokalt producerad komjölk och göra min egen yoghurt, tyvärr kan jag inte på samma sätt köpa havren från min lokala kravbonde och göra egen havremjölk eftersom processen att göra havregryn kräver att all havre (som inte är nakenhavre) ångas innan valsning; något som bara sker i storskalig industri enligt uppgifter från de lokala, småskaliga kvarnar som verkar i landskapet.

    Jag dricker och äter både veganska och animaliska alternativ, och berättar gärna varför jag gör mina val. Jag försöker dock avhålla mig från att döma, såväl djurätare som veganer. Båda gör ju rätt, fast ändå inte…

    Gillad av 1 person

  21. Jag har inte läst alla kommentarer, utan bara inlägget/artikeln.
    Bra att de gjorde bort sig så kopiöst – hoppas bara att en eventuell förändring inom den stora massan förblir konstant, och inte bara en fluga.

    Till er som (liksom jag) tycker att Oatlys havredryck är lite tam så kan jag tipsa om Änglamarks dito.
    Mycket sötare – i mitt tycke godare. Även den KRAV’ad och inga tillsatser.
    Dock är den lite marig att få fatt på – där jag bor verkar det gå 25 liter på en dag, i en kommun med drygt 12 000 invånare…

    Man kanske kan hetsa Coop att göra nån liknande ”drive” – de har väl lite andra resurser än Oatly, gissar jag. Men just ja – de har ju komjölk i sortimentet oxå…

    Gillad av 1 person

  22. Året var 96 när j blev introduc. för Solhavre på friskv.utb.Sedan dess har många lit.konsumerats till frukost i lunchmatlagn o i varma kalla drycker inkl.kaffe.(Nya Oatly i kaffe är toppen föresten m fylig smak)Aldrig säger aldrig har magen krånglat det säger mycket visst.Komjölk ger människor proteinintollerans lactosintollerans o mängder m uppkörda magar o knip o slutligen komjölk är kalvens föda inte människans det är moderns bröstmjölk som är naturlig för oss vi är inga kalvar.Soligt Tack maamma för din fighting spirit nu är tiden inne mjölk har glorifierats länge nog Leve OATLY 😀

    Gillad av 1 person

  23. Uppvuxen på mindre lantbruk, sett både mindre och större lantbruk. De lantbruk som finns idag har kor på lösdrift därför det är det enda sättet att skaffa ekonomi i det. Dessa kor har det bra, och mjölkas av robot. De går ut och in som de vill.går på bete så länge vädret tillåter, man vill ha djuren ute på gräs så mkt som möjligt för att spara på vinterns ensilage. Kor vill ha rutiner de kan klockan bättre än en människa. De står på kö för att bli mjölkade, kor är tuffa djur med rangordning och kösystem. Vi slaktar inte kalvarna de säljs vidare till de lantbrukare som bedriver nötdjursuppfödning för slakt. Köttbonden vill få pengar för sitt kött och får betalt efter hur bra köttet är vid slakt. En bonde är rädd om sin inkomst.Svensk djurhållning är bra, undantag finns alltid. Men bonde livet är en lilvsstil. Bönder har det inte lätt, konsumenten vill ha allt perfekt men inte betala för det. Det har många gånger visat sig att djuraktivister spridit felaktiga bilder. De tar sig in olovligt i stallarna utan att tänka på den hälsorisk/smittorisk de utsätter djuren för. Ingen obehörig får gå in i stallar och skyddskläder ska bäras. Jag ser hellre att min havre gödslas av kogödsel än av människoslam. Tänk er alla mediciner och p-piller piller som finns i det slammet.

    Gilla

  24. Alltså, jag har inget emot att ta vara på min egen skit som gödselmedel. Men fram tills vi har system för det så är vi beroende av våra lantbruksdjur. Däremot tänker jag inte tugga gräs. Inga betesdjur innebär igenväxning och en stor avflyttning från landsbygden skulle jag tro. Det tar två år för en betesmark att förslyas, efter fem är det nog närmast en skog. Som ngn skrev ovanför så håller jag med om att äta lite av allt. Närproducerat och från grunden. Då värdesätter man nog maten, att vara med och arbeta för och med det som ska ätas.

    Gilla

  25. Att söka på djurens rätt för att få reda på fakta om lantbruket känns otroligt skrattretande. Besök en riktig ladugård istället och se ”lidandet” med egna ögon.
    Måste även få påpeka att utan mjölk- och djurproduktion är det svårt att odla havre, finns självklart konstgödsel men för många dåligt pålästa är ju även det fy skam.
    Alla led i lantbruket behövs! Annars kan vi säga hejdå till öppna landskap och den lilla del av självförsörjning vi har. Och så kan vi köpa in sämre producerad havre från utlandet istället. Kanon!

    Gilla

  26. Jag läser att många är arga över ”faktafel” och förstår att den texten jag läser nu är redigerad. Vill bara intyga att den fakta som framhålls nu är just fakta och att bilderna inte på något sätt är extrema utan visar en vardag i en genomsnittlig svensk besättning. Jag är veterinär och ser många mjölkbesättnigar i mitt jobb. Sedan några år står bara Oatly att finna i min kyl. Har själv gapskrattat åt LRF och deras brist på insikt över konsekvenserna med att stämma Oatly.

    Gillad av 1 person

  27. Förstår inte riktig problemet här. Jättebra med vanlig mjölk, jättebra med havremjölk. Man dricker det man vill.
    För att få en ko att mjölka bra så måste hon må bra. En ko som inte mår bra = inget klirr i kassan.
    Kalvarna bor bara i ensamboxarna i ca en vecka. Detta för att de ska bli tillräckligt starka och klara av att vara i grupp.
    När det kommer till slaktmognad. Har ni sett en tjur som är 18 månader? Det är ingen liten gulleplutt som man leker med.
    länken nedan visar en 12-månaders tjur…

    http://hd.se/hoganas/2007/05/03/unga-tjurar-blev-tunga-vinnare/

    Gilla

  28. Kan ni bara hålla käften så förbannat less på era jävla veganer utan kunskap! tryck upp eran jävla havredryck nånstans, stallgödsel används för att gödsla eran jävla havre och det är massa utsläpp! Om korna ska gå ute fria och sen får kalvningaförlamning vem ska rädda henne eran jävla havredryck? I Sverige har vi bland dom strängaste djurlagarna i hela EU och bönder behandlar sina djur som diamanter i det här landet! en dag växer kalven också upp har ni glömt det ska den dricka 30 liter mjölk om dagen? INNAN ni lågutbildade människor kastar skit på bönder läs på lite. Dessutom bilderna det här personen har lagt upp visar dag i en svenska bestättning , ni har skjutit er i foten.

    Gilla

  29. Det är tråkigt att det svenska lantbruket är under så hård attack just nu, från många håll. Sverige måste nog anses ligga i framkant i världen vad gäller en god djurhållning. Givetvis finns det människor som inte sköter sina djur och det är beklagligt, men ofta ligger det en djup personlig tragik bakom varje fall av vanvård. Arbetsbördan är enorm för dagens lantbrukare.
    Det här med att mjölk skulle vara onaturligt. Kon domesticerades ungefär samtidigt som vi började odla spannmål. Vilket man tycker är mest naturligt, lågprocessad mjölk eller saft från havre får man själv avgöra. Till frågan vad som är mest naturligt vid framställningen så kan man jämföra en beteshage mot ett havrefält. Historiska betesmarker är bland de mest artrika biotoper vi har. En havreåker är en öken i landskapet, artmässigt sett. Begreppet naturligt är som synes ett mycket relativt begrepp.
    Och förespråkar man ett djurfritt lantbruk kan jag bara gratulera, för vi närmar oss det i rask takt. Landsbygden har avdjuras kraftigt de sista 10 åren, framförallt utanför slättområdena.

    Gilla

  30. Jag tycker att det är bra att matproduktion (i detta fall mjölken) diskuteras öppet och realistiskt. På så sätt kan vi utveckla och förbättra hur det ser ut. Jag uppfattar blogginläggets bild som väl mörk, det finns många fina gårdar där djuren har det bra. Det finns dock alltid utrymme för förbättring, precis som i vilken verksamhet som helst. Bönder idag lever under stor ekonomisk press, men de allra allra flesta gör sitt bästa för att djuren ska ha det bra.

    Det är i sanning inget glamouröst eller lukrativt jobb att vara mjölkbonde, det är ett slitgöra. Men många orkar fortsätta just för den givande dagliga kontakten med djuren och naturen, det där som många av oss inte får annat än undantagsvis. Jag har stor respekt för den multikonstnär den moderne bonden måste vara, och jag tror att fler skulle känna så om de insåg komplexiteten i deras arbete.

    Nu blir det ett långt inlägg, men jag tycker att det är dags att låta bilderna kommenteras med fakta. Här kommer de:

    Bild 1: Kalvar i så kallade igloos, det vill säga ensamboxar utomhus. Kalven är en så kallad stannare och gömmare, vilket betyder att den lämnas gömd i någon skyddad vrå av sin mor när den är född. Kon går med flocken och återvänder för att ge kalven mat. I vårt moderna uppfödningssystem innebär det att kalven får mjölk av skötaren istället. I ensambox står kalven i ca en vecka, sedan hamnar den i en gruppbox där kalvarna kan leka och spralla med varandra.

    Bild 2: Kalvar i inte lika moderna ensamboxar, dessa står inomhus. Även dessa kalvar ska flyttas vidare till gruppboxar vid en veckas ålder. Kalvarna på båda bilderna ser pigga och krya ut, boxarna rena och skönt strödda med halm.

    Bild 3: Det ser ut att vara en dödfödd kalv som ligger på någon sorts transportband. Kanske har den tagits ur en slaktad ko, det är rimligt att anta. Detta är ingen normal syn, kor får inte skickas slakt sent under dräktigheten. Det ligger heller inte i lantbrukarens intresse att skicka högdräktiga djur då en kalvs födelse är det som startar mjölkproduktionen hos en ko. Om en högdräktig ko skickas på slakt förlorar lantbrukaren både kalven och den mjölk som skulle kommit, och dessutom blir han anmäld när man upptäcker kalven på slakteriet. Att högdräktiga ändå skickas i enstaka fall kan bero på misstag från flera håll. Den som bedömt om kon var dräktig eller liknande kan ha ställt fel diagnos, det kan vara felregistreringar i kons journal eller liknande. Jag vill också poängtera att så små kalvar inte skickas till normalslakt i Sverige, det är inte tillåtet.

    Bild 4: De är svårt att avgöra vad kalven gör på bilden, men jag tycker att det ser ut som en vilande eller sovande kalv. I en del fall används dessa boxar även som sjukboxar om kalven behöver komma undan från gruppboxkompisarna för att friskna till. De kan där få extra värme och omvårdnad, och en del får hundtäcken på sig eller värmelampor över sig.

    Detta är alltså också en ensambox, dvs något kalven vanligtvis bor i den första levnadsveckan. Den får bo avskilt för att den är känslig för infektioner och ännu inte (rent utvecklingsmässigt och nedärvt) inte är i behov av att interagera mer än tillfälligt med andra kalvar. Det är lagkrav på att kalven ska kunna ha kontakt med fränder, t ex genom fronten som kalvarna i bild 1 och 2. På bilden här syns inte de ensamboxar som vi får anta står intill.

    Bild 5: En bild på en ko i en lösdrift som vilar. Så ligger kor gärna när de vilar, även på bete. I lösdrifter ligger korna oftast på mjuka gummi- eller vävmadrasser och där ska även finnas strö som gör det mjukare för dem att ligga, lägga sig och resa sig. Att vila är en viktig del av kons vardag, det vet varje mjölkbonde – därför vill man ge dem bästa möjliga bädd att göra så på. På bilden ser det ut att vara lite för lite strö, men vi vet ingenting om när bilden togs. Antingen är det en lantbrukare som strör för lite (och därför kommer få reprimander från veterinärer, kontrollanter och dylikt) eller så är det helt enkelt dags för nytt strö, och bilden togs innan det nya ströet kom på.

    Bild 6: Kor i en uppbunden besättning. De står på gummimattor strödda med spån. Bakom dem en gödselränna där de (oftast) bajsar och kissar. Gödseln körs ut med skraporna man anar i botten av rännan. Förr i tiden (och i vissa, ovanliga besättningar idag) fick man mocka ut för hand, det var tungt. Korna ser relativt rena ut och ser ut att vara i gott hull.

    En välfungerande uppbunden lagård behöver inte vara alls något dåligt hem för korna, men självklart har de lättare att bete sig naturligt när de går i en lösdrift. På bilden ser det ut att vara liten plats för korna att stå på (det är väl därför den bilden hamnat här?), men det tror jag beror på vinkeln bilden är tagen i. Det brukar finnas tillräcklig plats för att vila skönt även i uppbundna stall, det är ju då de mår och producerar mjölken bäst. Korna kan dock gå både framåt och bakåt på sin plats och troligen står de kor, som på bilden ser ut att ha lite plats, långt bak på sin plats.

    Bild 6: Personen på bilden rektaliserar en ko. Det innebär att hen (mha en lång, tunn undersökningshandske och glidslem) sticker in armen i kons ändtarm och den vägen undersöker kon. Detta gör både veterinärer och seminörer när de undersöker både friska och sjuka kor. Det är ett av de få sätt man enkelt kan komma åt att undersöka t ex livmoder, våm, urinblåsa och annat. Även hästar undersöks på detta sätt (och elefanter och annat, men det är annan historia). För oss människor kan det se märkligt ut, det är ju kulturellt sett ett intimt ställe. När man rektaliserar en ko är man försiktig och det utförs inte i onödan.

    Kon på bilden har ett rep om rumpan, och det är för att hon inte ska backa ut från sin plats i raden. Gissningsvis står hon just nu och äter. Kanske ska hon dräktighetsundersökas eller semineras? Seminerar (dvs deponerar tjursperma i livmodern mha en s k pistolett, en avrundad stålpinne) gör antingen bonden själv (efter att ha gått en utbildning och blivit godkänd) eller en husdjurstekniker/seminör som är utbildad för detta och arbetar på en husdjursförening. Korna blir snabbt vana vid att rektaliseras och reagerar mycket sällan med stress på undersökningen. En seminering går på allt från några sekunder till några minuter, beroende på hur van den är som seminerar.

    Alternativet till seminering är att ha egen tjur. Tjurar är oerhört farliga att handskas med, årligen dödas människor i Sverige av tjurar. Man vet heller inte hur avkomman blir till tjuren då han inte är avkommebedömd som de tjurar är som får ge sperma till seminering. Risken är (förutom den rent fysiska, både för kor och människor) att tjuren i besättningen bär på dåliga egenskaper såsom svåra kalvningar, dåliga fysiska anlag som ger felaktiga benställningar och annat som gör att korna inte kan röra sig korrekt, osv. Seminering är ett väl beprövat och skonsamt sätt att få dräktiga kor, vilket i sig är förutsättningen för en fungerande mjölkproduktion.

    Bild 7: Kor på rad i en mjölkgrop, dvs i den avdelning i anslutning till en lösdrift där korna går in och ställer sig för att bli mjölkade. När de är färdiga släpps de ut i lösdriften igen och en ny omgång kor går in i avdelningen. Den här sortens mjölkning sker oftast två men ibland tre gånger om dagen. Till vänster i bild ser vi en mjölkare som hanterar det mjölkningsorgan som sitter på ett kojuver. Hygienen ser ut att vara god. Det är ett tungt arbete att mjölka många kor, och både hygienkrav och kraven på hur korna hanteras är höga.

    Korna är vanedjur och vill ha sina dagar och sin behandling vid mjölkning lika jämt. Blir de stressade eller har ont släpper de inte ner mjölken, därför måste de må fint och ha bra mjölkningsrutiner för att mjölka bra. Det är också därför kor uppskattar att mjölkas i robot. Roboten gör alltid lika och på rätt sätt för en optimal mjölkning (med rengöring och förstimulering för ett bra mjölknedsläpp).

    Har man aldrig sett mjölkproduktion kan bilder som dessa vara ovana. Det är bra att få en förklaring till dem och sedan kunna bedöma om det man ser är optimalt eller inte. Glöm heller inte att det inte är av ondska lantbrukare håller sina djur på ett eller annat sätt. Alla gör så gott de kan för att uppfylla omgivningens krav. Sveriges regler för lantbruket är hårda jämfört med många andra länders. Vi ligger långt fram med förebyggande djurhälsovård så att korna håller sig friska och därför producerar bra. Det går åt mindre antibiotika när djuren håller sig friska och djuren får ett bättre och längre liv. De hårda reglerna och kraven gör dock att det är dyrare att producera maten här, men det vi får tillbaka är bra kontroll över hur våra livsmedel produceras. Vi får också ett öppet landskap och en levande och fungerande landsbygd. Lantbruket och matproduktion skapar dessutom värdefulla arbetstillfällen!

    Om ni har åsikter om hur mjölkkor ska hållas är det bra om det framförs konstruktivt och verklighetsbaserat, så att man kan genomföra dessa krav i verkligheten. Mjölkproducenter idag har det extremt pressat ekonomiskt då de får mycket lite betalt för mjölken. Allt annat runt omkring ökar i pris (foder, inredning, maskiner osv) men mjölkpriset till bonden går inte upp. Idag ligger det nominella (faktiska) priset på samma nivå som på 1980-talet, dvs bonden får samma summa för en liter mjölk som då – men alla andra kostnader kring produktionen har ju ökat!

    Det är vi konsumenter som måste ställa krav på mejeriföreningarna så att bonden får mer betalt för mjölken, om det ska finnas marginaler för förbättringar. Som det ser ut nu ger många svenska bönder upp ekonomiskt, och då förlorar vi makten över den mat som produceras. Utomlands har vi ingen kontroll alls över matproduktionen, det är inte rätt väg att gå. Kor mycket bra gräsomvandlare och håller stora markytor öppna i Sverige. De kan beta och äta ensilage/hö från marker som inte lämpar sig för annan produktion är just gräs. Mjölk ger mycket bra näring, den är faktiskt oefterliknelig med sin sammansättning av fett, protein, vitaminer och mineraler. Men precis som vilket födoämne som helst kan man överdosera, man ska äta allt med måtta. Laktosintoleransen i Sverige är dock till stor del överdiagnosticerad, det har forskning visat. En orolig mage beror oftast på andra saker än just mjölken, den får faktiskt onödigt ofta fått skulden.

    Alltså, om ni är missnöjda med hur mat produceras: sätt er in i hur det verkligen ser ut genom att läsa på, göra studiebesök och informera er. Ställ krav på producentföreningar och liknande, se till att produktionen förbättras genom att vi betalar bättre för bra mat. Kvalitet kostar, billigt blir aldrig någonsin bra i längden. Men det tror jag att ni alla skriver under på, annars hade ni inte suttit här nu?

    Gillad av 1 person

    • MYCKET bra svar och väldigt verklighetsförankrat, du gjorde inlägget som jag tänkt på under tiden som jag läst igenom alla inlägg och kommentarer på denna blogg, jag har inget att tillägga mer än att jag aldrig kommer ge upp landsbygd och dess bevarelse, inte heller sluta att använda mig av merjeriprodukter producerat från komjölk, mina barn älskar mjölk och vill själva gärna dricka mjölk direkt från en mjölkgård.
      Det är jättebra att det finns alternativ för de som blir eller är känsliga för mjölkprotein osv osv, men för den skull ska man inte generalisera och säga att mjölken ska bort, människan har använt sig av mjölk sedan urminnes tider som en del i livsmedelcirkeln jag kan för mitt liv inte förstå varför det helt plötsligt ska målas upp som farligt eller onaturligt, det gör mig bara ledsen.
      Tack för ordet!

      Gilla

    • Tack för ett utmärkt svar. Jag är mjölkbonde och engagerar mig liksom andra mjökbönder fler timmar än vi kanske borde med tanke på betalningen åt att sköta om mina älskade kor på bästa sätt. Jag gör det för att jag vet att vårt skogiga landskap där gräs (inte havre) är det som kan växa är viktigt för den biologiska mångfalden och för att jag är övertygad om att vår planet behöver ansvarsfull och bra. husdjursskötsel. Ni som ser en massa annat konstigt i bilderna som visas – intressera er för verkligheten; kom och hälsa på oss, fråga oss!

      Gilla

  31. Jag har läst detta inlägg men också dem flesta kommentarer och enligt mig ser det ut som att du aldrig har varit och besökt en bondgård. Stämmer detta?

    Gilla

Lämna ett svar till Mamma Chips Avbryt svar